سفارش تبلیغ
صبا ویژن
با دانشمندان همنشینی کن تا خوش بخت گردی . [امام علی علیه السلام]
مؤسسه خیریه حضرت رقیه (س) استان بوشهر
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» یا امام جعفر صادق(ع)

یا امام جعفر صادق(ع)

نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » علیرضا ( سه شنبه 88/7/21 :: ساعت 10:39 عصر )

»» اکرام محرومان و مستمندان

اشاره

اکرام محرومان و مستمندان، پیام جاودانه همه ادیان توحیدی به ویژه دین مبین اسلام است. آیات و روایات فراوانی در زمینه کمک به محرومان و نیکوکاری آمده است که در آنها پاداش نیکی، خیر و جزای بدی، شر دانسته شده است. انسان‏های نیکوکار و باایمان، خود را در همه حال در محضر الهی می‏بینند و کارها و رفتار خود را در راه رضای خداوند انجام می‏دهند. شکرگزار نعمت‏های پروردگار هستند و یکی از نمودهای سپاس‏گزاری از نعمت‏های الهی را کمک به محرومان می‏دانند.

هفته اکرام با هدف تقویت روحیه عدالت‏خواهی، رفع تبعیض، گسترش فرهنگ محرومیت‏زدایی میان مردم و ایجاد ارتباط منسجم میان نهادها و سازمان‏های مسئول در عرصه فقر و محرومیت‏زدایی تعیین شد. ترویج سنت‏های نیک و گسترش فرهنگ نیکوکاری و توجه به نیازمندان، مهم‏ترین تکلیف مسئولان نظام مقدس اسلامی است که با تلاش دل‏سوزانه خود، گروه‏های محروم و مستضعف جامعه را یاری می‏رسانند تا همواره غیرتمند و شرافت‏پیشه زندگی کنند. توجه به دیگران و بر طرف ساختن مشکلات آنها، نه تنها موجب ایجاد آرامش و برقراری عدالت و امنیت در اجتماع می‏شود، بلکه زمینه‏ساز رشد و پیشرفت جامعه است.

کمک به محرومان؛ عمل بهشتی

کمک به محرومان و نیکوکاری، پیام جاودانه همه ادیان الهی است.در این میان، دین اسلام، تنها مکتبی است که به شکلی کاملاً متعادل بر کمک به محرومان و مستضعفان تأکید دارد. خداوند در قرآن کریم با سفارش مؤمنان به عدل و احسان می‏فرماید: «همانا خداوند، آفریدگان را به عدل و احسان فرمان می‏دهد.» کمک به محرومان در سخنان پیشوایان معصوم نیز وظیفه‏ای انسانی و دینی دانسته شده است. امام علی علیه‏السلام ، نشست و برخاست با فقیران را موجب افزایش روحیه شکرگزاری در انسان می‏داند و می‏فرماید: «هم‏نشین نیازمندان باش تا شکرت افزون گردد.»

در زندگی امامان، توجه به اصل اخلاقی گره‏گشایی و دست‏گیری از محرومان فراوان به چشم می‏خورد و آن بزرگواران با دست گشوده، به بینوایان و نیازمندان بذل و بخشش می‏کردند. رسول گرامی اسلام فرموده است: «نیازمندان را دوست بدارید، با آنان هم‏نشین شوید و به یاری‏شان بشتابید».

از دیدگاه اسلام، فقر، چهره‏ای بس زشت و ناخوشایند دارد؛ زیرا زمینه‏ساز بسیاری از ناهنجاری‏های فردی و اجتماعی است. پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله می‏فرماید: «نزدیک است که فقر به کفر انجامد.» بنابراین، کمک به محرومان و نیازمندان، کاری پسندیده و بهشتی است؛ زیرا انسانی را که در پرت‏گاه کفر قرار می‏گیرد، نجات می‏دهد و او را از خواری در برابر ثروتمندان که به آبرو و دین وی آسیب می‏زند، بازمی‏دارد و سبب ایجاد روحیه نشاط و شادابی و حفظ کرامت و آبروی انسانی او می‏شود.

از آنچه دوست دارید، بگذرید تا به نیکی برسید

«هرگز به نیکی نمی‏رسید تا از آنچه خود دوست دارید، انفاق کنید و هر چه انفاق کنید، حتما خدواند بدان داناست.» رسیدن به مقام نیکوکاران واقعی، شرایط بسیاری دارد. یکی از آنها، انفاق کردن از اموالی است که انسان به آن علاقه دارد. عشق و علاقه واقعی به خدا و احترام به اصول انسانی و اخلاق آن‏گاه روشن می‏شود که انسان بر سر دوراهی قرار می‏گیرد: در یک طرف، مال و ثروت یا مقام و منصبی است که مورد علاقه شدید اوست و در طرف دیگر، خدا، انسانیت و نیکوکاری قرار دارد. اینجاست که انسان با انتخاب راه نیکی و نیکوکاری، عشق و علاقه حقیقی خود را به خداوند اثبات می‏کند. بعضی افراد عادت کرده‏اند وسایل و اموال دست دوم یا دست چندم خود را انفاق می‏کنند. این انفاق‏ها، نه موجب تربیت معنوی و پرورش روحی انسان می‏شود و نه سودی به حال نیازمندان دارد، بلکه در برخی موارد، اهانت به آنها و تحقیر ایشان نیز شمرده می‏شود. پس سزاست در انفاق که گیرنده حقیقی آن خداوند است و طرف دیگر آن، تهی‏دستان هستند، دقت کنیم تا موجب توهین و تحقیر نیازمندان نشویم و به ورطه گناهی ناخواسته نیفتیم.

انفاق امروز، پس‏اندازی برای فردا

«ای کسانی که ایمان آورده‏اید! از آنچه به شما روزی داده‏ایم، انفاق کنید، پیش از آنکه روزی فرا رسد که در آن نه خرید و فروشی است و نه دوستی و نه شفاعت.» در این آیه، خداوند به انفاق اشاره می‏کند که یکی از وظایف مهم مسلمانان است و سبب ریشه‏کنی فقر در جامعه و برقراری عدالت اجتماعی و اقتصادی می‏شود، اشاره می‏کند. این آیه، مفهوم گسترده‏ای دارد و انفاق‏های مالی واجب و مستحب و انفاق‏های معنوی، مانند دانش‏گستری را دربرمی‏گیرد.

بخش دوم آیه که می‏فرماید: «امروز که توانایی دارید انفاق کنید، پیش از آنکه روزی فرارسد که نه خرید و فروشی در آن است و نه دوستی و شفاعتی»، اشاره به این است که راه‏های نجات این دنیایی، هیچ‏کدام در جهان آخرت وجود ندارد. نه توان داد و ستدی هست که سعادت و نجات از عذاب را برای خود بخرید و نه دوستی‏های مادی این جهان که با سرمایه‏های خود به دست می‏آورید، به کارتان می‏آید. بنابراین، تنها انفاق و نیکوکاری امروز، پس‏اندازی برای فردای آخرت است.

خداوند؛ گیرنده صدقات

خداوند در قرآن می‏فرماید:«آیا نمی‏دانستند که فقط خداوند است که توبه را از بندگان می‏پذیرد و صدقات را می‏گیرد. به درستی که خداوند، توبه‏پذیر و مهربان است.» همچنین در روایات فراوانی آمده است که صدقه، به طور مستقیم در دست خداوند قرار می‏گیرد. امام صادق علیه‏السلام در این‏باره می‏فرماید: «چیزی نیست مگر اینکه خداوند برای دریافتن و ثبت آن، مَلِکی را مأمور کرد، جز صدقه که مستقیم در دست خداوند قرار می‏گیرد.» این امر افزون بر اینکه سبب تشویق صدقه‏دهنده است، به او تذکر می‏دهد آن کس که صدقه را دریافت می‏کند، خداوند است، نه فقیر. پس بر فقیر منت نگذارید و ارزش کار خود را از بین نبرید. با این نگرش که در واقع، خدا، گیرنده صدقات است، فرد، صدقه را با حالت فروتنی و ادب می‏پردازد. این عمل، درخت نیکوکاری و توجه به دیگران را در وجود او آبیاری می‏کند، از فاصله‏های طبقاتی می‏کاهد و سبب پیشرفت جامعه اسلامی می‏شود.

هر چه کنی، به خود کنی، گر همه نیک و بد کنی

«اگر نیکی کنید، به خود کرده‏اید و اگر بدی کنید، از آن خودتان است». بهترین راه تشویق انسان به کار خیر، بهره‏گیری از حس غریزی خوددوستی اوست. قرآن ابتدا می‏فرماید: «هر کس در گرو اعمال خویش است.» آن‏گاه ادامه می‏دهد: «نیکی‏هایی که می‏کنید، به خود می‏کنید و زیان بدی‏های شما نیز به خودتان برمی‏گردد.» بدین وسیله، انسان را به خوبی و پرهیز از زشتی دعوت می‏کند.

امام علی علیه‏السلام در این باره می‏فرماید: «تو اگر نیکی کنی، خودت را گرامی داشته‏ای و به خودت نیکی کرده‏ای و اگر بدی کنی، خودت را خوار کرده‏ای و به خودت زیان رسانده‏ای.» این سنتی همیشگی است و نیکی‏ها و بدی‏ها سرانجام به خود انسان بازمی‏گردد. هر ضربه‏ای که انسان به دیگری می‏زند، بر پیکر خویشتن روا داشته و هر خدمتی به دیگری می‏کند، در حقیقت به خود خدمت کرده است. در طول تاریخ بسیار بوده‏اند کسانی که همواره در پی اجرای عدالت و صلح، نیکوکاری کردند و ثمره‏اش را در این دنیا یا دنیای ابدی به دست آوردند.

انفاق فقط برای رضای خدا

«کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می‏کنند، سپس در پی آنچه انفاق کرده‏اند، منت و آزاری روانمی‏دارند، پاداش آنها نزد پروردگارشان محفوظ است و نه ترسی دارند و نه اندوهگین می‏شوند.» اخلاص در عمل، یکی از مسائل مهم در مورد انفاق کردن است. پیشوایان معصوم علیهم‏السلام در روایت‏های بسیاری بر این مطلب تأکید کرده‏اند. پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله می‏فرماید: «به یقین، خداوند، صدقه و انفاق کسی را که به فرد باایمانی نیکی کند، سپس او را با سخن آزار دهد یا منتی بر او بگذارد، باطل می‏کند.» امام علی علیه‏السلام نیز می‏فرماید: «بخشندگی، از بزرگواری طبع است و منت نهادن، خوبی را تباه می‏کند.» امام صادق علیه‏السلام هم در این باره فرموده است:«منت نهادن، خوبی را از میان می‏برد».

برخی از آثار و فواید صدقه در کلام معصومان علیهم‏السلام

پیامبر اعظم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله : «صدقه، بلا را دفع می‏کند و مؤثرترین داروست. درد و بیماری را چیزی جز دعا و صدقه از بین نمی‏برد».

پیامبر اعظم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله : «صدقه، هفتاد نوع بلا را دفع می‏کند».

امام علی علیه‏السلام : «صدقه، دارویی مؤثر است».

امام محمدباقر علیه‏السلام : «احسان و صدقه، فقر را می‏زداید و بر عمر می‏افزاید و هفتاد مرگ دل‏خراش را از صاحب خود دور می‏کند».

امام صادق علیه‏السلام : «بیماران خود را با صدقه درمان کنید».

احسان و انفاق در آیات و روایات

خداوند در قرآن می‏فرماید:«به خدا و پیامبر او ایمان آورید و از آنچه شما را در (استفاده از) آن جانشین کرده است، انفاق کنید؛ زیرا کسانی از شما که ایمان آورند و انفاق کنند، پاداش بزرگی خواهند داشت.» نیز در جایی دیگر می‏فرماید: «در حقیقت، پروردگار است که روزی را برای هر کس از بندگانش که بخواهد، گشایش می‏دهد یا بر او تنگ می‏گرداند. هرچه انفاق کنید، عوضش را او می‏دهد و او بهترین روزی‏دهندگان است».

همچنین در روایات متعددی، به لزوم احسان وانفاق به عنوان وظیفه اخلاقی و انسانی در جامعه اشاره شده است. برای نمونه، پیامبر اعظم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله می‏فرماید: «یکی از حقیقت‏های ایمان، انفاق کردن در حال تنگ‏دستی است.» امام علی علیه‏السلام نیز فرموده است: «شما به انفاق کردن آنچه به دست آورده‏اید، محتاج‏ترید تا به دست آوردن آنچه گرد می‏آورید». ایشان در جایی دیگر می‏فرماید:«خوشا به حال کسی که زیادی مال خویش را انفاق می‏کند».

انفاق آشکار و پنهان امام حسن مجتبی علیه‏السلام    ادامه مطلب...

نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » علیرضا ( سه شنبه 88/7/14 :: ساعت 7:29 عصر )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

سیماى حضرت فاطمه علیهاالسلام در روز قیامت
[عناوین آرشیوشده]


>> بازدید امروز: 8
>> بازدید دیروز: 6
>> مجموع بازدیدها: 64034
» درباره من

مؤسسه خیریه حضرت رقیه (س) استان بوشهر

» پیوندهای روزانه

چه لذتی دارد حجاب [59]
استخاره [55]
[آرشیو(2)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
دعا . رجب . ماه . نماز .
» آرشیو مطالب
خرداد ماه 89
اردیبهشت89
فروردین89
اسفندماه88
مهر 88
شهریور 88
مردادماه88
تیرماه 88
اردیبهشت88
خرداد88
دیماه87
مرداد87
اسفند89

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
لحظه های آبی
دفاع نیوز فرهنگ شهادت
کانون فرهنگی هنری مسجد ولیعصر (عج)کنگان
شبح سیاه
سربازی در مسیر
تبلیغ ِآگهی
مکتب وحی
رند
طراحی هر پوستر و بنری که شما بخواین
یاسین مدیا
سایت خبری استان بوشهر
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری اسلامی ایران
مردم یار
یاوران دکتر احمدی نژاد
شهید آوینی
سایت رسمی اهدا عضو
آقای بهجت (دامت برکاته)
معروف یاران
حریم یاس
هیئت الرضا
کانون وبلاگ نویسان مذهبی
پایگاه اطلاع رسانی شیعیان
ذاکرین
رقیه خاتون
بچه های قلم
جاده خاطره ها
پایگاه اطلاع رسانی فرهنگی شاهد
خبرگزاری فارس
مؤسسه خیریه خادمان حریم ولایت

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان



























» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
» طراح قالب